Promjena krajolika u BioWareu: Od Dragon Age: Origins do Mass Effect 2

Baldur's Gate II: Shadows of Amn, Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic, te konačno Dragon Age: Origins – nalaze se među klasicima CRPG žanra i draguljima u kruni nekadašnjeg suverenog vladara istog žanra, BioWarea. Avaj, Dragon Age: Origin, konačni dragulj u kruni, ujedno je zadnji izdanak iz klasične ere ovog razvojnog studija.

Kronološki, prvi unos u Dragon Age serijal dolazi nakon izvornog Mass Effecta, čiji će uspjeh otvoriti BioWareu širom vrata sedme generacije igraćih konzola i pristup bazi korisnika u porastu kao i budućim uspjesima, no samo zbog produženog razvojnog ciklusa u kojem se igra našla. U trenutku kada su igrači po prvi put stupili na palubu zvjezdanog broda Normandy, Dragon Age: Origins je bio već pet godina u razvoju, a do izlaska igre u novembru 2009. proći će još dvije godine.

Dvije igre su, ustvari, intimno i neraskidivo povezane. Kao prvo, obje predstavljaju želju BioWare da svoje razvojne napore okrene ka igrama smještenim u vlastitim univerzumima, napućenim vlastitim, originalnim pričama i likovima, te dalje od niza licenciranih igara, utemeljenih na tuđim intelektualnim vlasništvima (LucasFilmov Star Wars u KOTOR-u, Dugeons and Dragons u vlasništvu Wizards of the Coast i Hasbroa u Neverwinter Nights i dva Baldur's Gate naslova). Kao drugo, kronologija rada na dvjema igrama će kasnije dovesti do međusobne polenacije između dva nova BioWareova IP-a.

Zbog činjenice da će Dragon Age: Origins izaći poslije Mass Effecta, uprkos tome da je riječ o zrelijem projektu, ogroman uspjeh Mass Effecta, a potom i još zavidniji uspjeh Mass Effect 2, u mnogočemu će se odraziti na Dragon Age 2 i Dragon Age: Inquisition. Origins, premda primljen vrlo toplo među ljubiteljima klasičnih CRPG-jeva kao duhovni nasljednik i baštovnik Baldur's Gate igara iz BioWareovih ranih dana, nije ostavio sličan dojam kod šire igraće populacije, koja je očito prigrlila Mass Effect više nego Dragon Age. Zapovjednik Shepard, u svim svojim iteracijama, postao je dodirna točka u popularnoj kulturi, zajedno sa ostatkom svoje šarene posade. Dragon Age, s druge strane, ostao je u kolektivnom sjećanju šire igraće zajednice kao zvučno ime, ali i nejasna slika u zabačenom kutku uma.

Nastavak Originsa, Dragon Age II, često se navodi kao uzrok "pada" Dragon Age serijala sa pijedestala na kojem je njegov izravni prethodnik sjedio sa velikom počašću. Kronologija je, ponovo, od iznimne važnosti u ovom slučaju, budući da je Dragon Age izašao svega tri godine nakon Originsa, te samo jednu poslije Mass Effect 2, iz čijeg osnovnog dizajna je tim slobodno i izdašno posuđivao.

Osnovna vodilja dizajna Dragon Age II je bila mantra, kako izgleda, "da se nešto uzbudljivo desi kada god igrač pritisne dugme na kontroleru". Ove riječi će poklonicima serijala biti poznate iz često citiranog i još češće parodiranoga intervjua jednog od glavnih producenata igre. Taktički elementi iz prve igre su bili elidirani i zamijenjeni energičnijim, živopisnijim animacijama i vizuelnim efektima, što će reći da je gameplay bitno pojednostavljen, ne bi li se privukla pažnja šire igraće publike, koja zazire od uobičajenog, usporedno sporog i metodičnog stila igranja kakvo smo imali u Dragon Age: Origins.

Pored elidiranja elemenata gameplaya, izbačene su neka svojstva stvaranja i upravljanja likom. Kao prvo, odabir rase i porijekla glavnog lika su zamijenjeni izborom klase i spola, a naš vrli glavni lik sada ima glas i prilično zgodno prezime – baš po uzoru na zapovjednika Sheparda, odnosno zapovjednicu Shepard iz Mass Effect. Mogućnost upravljanja drugim likovima i interakcijom sa istim,a potpisni element BioWareovih ranijih igra, također je pojednostavljeno, što nas dovodi do  zaključka da se BioWare svojski potrudio da portuje Dragon Age u gameplay šablon Mass Effecta. Iskušenje da se pokuša ponoviti uspjeh ME i ME2, očito, bilo je presnažno da bi mu se BioWare odupro.

Isrpva toplo primljen od strane igraćih medija i krtičara, Dragon Age II kod igrača, pak, bit će dočekan sa zapanjujućom ravnodušnosti. Ljubitelji Originsa nisu pronašli one vidove koji su im bili zanimljivi u prošloj igri – taktički orijentiran gameplay, mogućnosti građenja vlastitog lika i kompanjona, potrage za rijetkom opremom i resursima, a budući da je riječ bilo o drugoj igri, o drugom činu jedne šire priče, novi igrači se nisu mogli tako lako snaći u Thedasu, kao što je bio slučaj sa SF podlogom Mass Effecta 2 svega godinu dana ranije.

Dragon Age: Origins je proveo sedam godina u razvoju, dok je njegov nasljednik proveo manje od tri. U toj deceniji rada na igrama, krajolik se promijenio u BioWareu, pa i u cijeloj industriji. Zaživjela je sedma generacija konzola, a elementi dizajna i filozofija koja je obilježila PC gaming scenu s konca devedesetih i u prve godine 21. vijeka nije mogla naći prostora za izražaj u novoj eri. Origins je bila igra iz druge ere, koja je zbog svog dugog razvojnog ciklusa izašla u vremenu u kojem nije pripadala. Ironično, njen nastavak je amblematičan za mnoge principe i odluke te, tada nove ere, za koje bismo danas vjerovatno rekli da su loše ostarjele.

Danas očekujemo novi unos u Dragon Age serijal, još uvijek radno naslovljen samo kao Dragon Age 4, a na kojem je BioWare započeo raditi od januara tekuće, 2021. godine. Vjerovatno smo još daleko od igranja nove Dragon Age igre, ali na umu ljubitelja serijala je svakako jedno pitanje: kako će se uspjeh i neuspjeh Dragon Age: Inquisition i Mass Effect: Andromeda odraziti na istu? Pitanje ima stvarnu potenciju, budući da je Dragon Age u mnogočemu žrtva uspjeha baš Mass Effect serijala.

4.3.2021.