Početna Vijesti Najave Zanimljivosti Connect Arena Vlogovi Kolumne Intervjui Recenzije Kontakt O Nama
Tony Hawk's Pro Skater: Kratka historija surfovanja betonskim valovima

Tony Hawk's Pro Skater: Kratka historija surfovanja betonskim valovima


Popularna kultura drži da skateboarding svoje korijene vuče iz želje surfera da na raspolaganju imaju trajne, čvrste valove kojima bi se suprostavljali sili gravitacije bez potrebe za dobrim vremenom i uslovima na oceanu. Kako to obično biva sa sportovima, nakon nekog vremena provedenog u domeni hobija nekolice strastvenij začetnika, skateboarding je došao do javnosti i potom do svog preobražaja u profesionalno zanimanje.

Avaj, do početka 1990-tih profesionalni skateboarding je bio pri zamiranju. Interes za sportom, kako se činilo, jednostavno je nestao; balončić je bio pukao, a surfovanje betonskim valovima se vratilo u sferu strastvenih ljubitelja „daske“.  No, pri kraju te iste decenije desila se jedna prava eksplozija skateboardinga u javnosti. 1995. je održano prvo veliko profesionalno takmičenje u ekstremnim sportovima pod zastavom X Gamesa, a svega par godina kasnije Neversoft će pred igrače dovesti Tony Hawk's Pro Skater – prvu u nizu igara sa ličnim biljegom najpoznatije osobe u svijetu skateboardingu.

Prvi unos u Tony Hawk's Pro Skater franšizu igračima je stigao u verzijama za Nintendo 64, Sega Deamcast i tada već uveliko establirani PlayStation 1 u septembru 1999. Riječ nije bilo o prvoj skateboarding igri, njih je bilo i ranije, naročito na arkadnim sistemima, ali dva faktora su presudila u uspjehu igre – ime slavnog skatera, te superiorna muzička podloga sastavljena od uglavnom licenciranih pjesama.

Neversoft je u nekoliko prvih unosa serijala ostao dosljedan početnoj formuli, koju će radije pažljivo razrađivati nego bitnije mijenjati. U prva tri Tony Hawk's Pro Skater naslova, izdatih u jednogodišnjim intervalima od 1999. do 2001, igrač biva pušten u jedan od ponuđenih nivoa sa nizom izazova, vremenskim ograničenjem, svojom vještinom te dovitljivošću kako bi sakupio dovoljno bodova i otključao sljedeći nivo. Progresija između nivoa je linearna, a priča, u funkcionalnom smislu, nepostojeća. Prva tri Pro Skater unosa su obilježiti konac pete i početak šeste generacije igraćih konzola, odnosno prelazak iz 20. u 21. vijek sa Tony Hawk's Pro Skater 3, ali samo sa postepenim inovacijama i podizanjem kvalitete grafičkog vida igara. No, već sa sljedećim unosom, Tony Hawk's Pro Skater 4, Neversoft će uvesti ozbiljne inovacije.

Kao možda najvažnija inovacija figurira promjena u glavnom modu igre, koji više nije imao vremensko ograničenje. Dalje, izazovi su sada igračima bili predstavljeni kao zadaci koje moraju preuzeti od likova razbacanih po nivou, što je donijelo novi fokus na istraživanju nivoa baš u potrazi za novim zadacima te interakcijom sa likovima u tim nivoima. Igra će izaći na nevjerovatnih sedam platformi, uključujući i na PC-ju i Macu, te će dokazati kao prekretnica za cijelu franšizu.

Poslije Pro Skater 4, Neversoft je napustio numerisanu nomenklaturu te je sljedeća tri projekta predstavio pod novim naslovima. Riječ je o dva Tony Hawk's Underground naslova, te o zadnjoj zaista uspješnoj Tony Hawk igri iz Neversoftove radionice – Tony Hawk's American Wasteland.

American Wasteland možda najbolje predstavlja pravac kretanja franšize u svojoj zreloj fazi. Pro Skater 4 je započeo, takoreći, „zlatnu epohu“ serijala, dok je zenit iste bio u Underground 2 i American Wasteland. Potonji naslov također predstavlja i pokušaj Neversofta da se okuša u narativnom smislu sa malo većim naglaskom na priču kao okvir koji spaja različite nivoe, odnosno kretanje glavnog lika kroz i između njih.

S druge strane, gameplay do zadnjeg momenta je ostao blizu arkadnih korijena franšize što se tiče realističnosti radnji koje igrač može izvesti na tankom laminatu drveta i plastičnog kompozita i dva para točkova. Budući da je u svakom unosu serijala moguće sa jednim odgurivanjem ubrzati do 25 kph, te se vinuti u zrak i do sedam, osam ili čak deset metara, samo kako bismo s druge strane rampe sletjeli i sasvim se zaustavili u cijelih 5,5 sekundi, teško je opisati Tony Hawk's Pro Skater serijali kao skateboard simulaciju. 

No, realističnost nikada nije bila ni srž ni cilj ovih igara. To počasno mjesto je zauzeo spektakl – ispunjavanje maštanja mnogih mladića i djevojaka koji su htjeli emulirati svoje omiljene skatere u sigurnosti virtuelne stvarnosti jedne igre. Naravno, ne treba zanemariti i činjenicu da je licencirana muzička podloga igre itekako igrala ulogu u uspjehu franšize, počevši još od izvornog Tony Hawk's Pro Skatera davne 1999.

Avaj, poslije šarenog American Wasteland i njegove gotovo pastelne palete boja, uslijedilo je jedno sivo razdoblje za igre pod brendom velikog skatera, Tonyja Hawka. Neversoft je razvio još dvije igre – Tony Hawk's Project 8 iz 2006. te Proving Ground 2007. Poslije toga, Neversoft je predao uzde franšize drugom razvojnom studiju pod krovnom kompanijom Activision.

Activision je već do kraja te godine pretopio ostatke Neversofta sa Infinity Wardom, timom iza Call of Duty serijala. Robomodo je preuzeo dalje razvijanje Tony Hawk naslova, uključujući i prvi HD remake iz 2012. čiji je izlazak, uprkos uzbuđenju fanova, nije probudio veći interes javnosti za novim igrama. Robomodo nije imao priliku osvjetlati obraz ni sa Tony Hawk's Pro Skater 5, prvom Tony Hawk igrom za osmu generaciju igraćih konzola, prije isteka licence koju je Activision imao sa samim Hawkom za korištenje njegovog imena, sličnost i brenda za stvaranje igara.

Poslije isteka licence i poslije šesnaest godina te deset glavnih (i nekoliko sporednih) unosa u franšizu, Tony Hawk's Pro Skater je okončao svoju ludu vožnju na betonskim valovima 2015. Ali, mirovina je potrajala samo pet godina. Prošle jeseni, novi razvojni tim, Vicarious Visions, igračima je predstavio remake prve dvije igre u novom, sjajnom ruhu Unreal 4 enginea. Remake je dobio prilično topao doček i dobar publicitet, što je odmah otvorilo očito pitanje –  hoćemo li uskoro svjedočiti povratku stare slave sa novom igrom?

Najmanje što je remake iz radionice Vicarious Visions uspio učiniti, bez sumnje, jeste da budućnost serijala stavi u domenu nejasne, ali ne i sumorne budućnosti. Treba imati na umu da smo na pragu nove, devete generacije igraćih konzola, što dalje otvara vrata za veliki povratak nekadašnjeg prvaka skateboard igara.

Nino Romić

8.2.21.